Lorem Ipsum

Axel Haartman – en mångsidig kulturaktör

Konstnär, skribent, konsthandlare och museichef.

Axel Haartman (1877-1969) var en mångsidig kulturaktör: konstnär, skribent, konstrecensent, illustratör, reklamtecknare, journalist, konsthandlare och konstmuseichef.

Han studerade vid Finska konstföreningens ritskola i Åbo redan som tolvåring, fortsatte sina konststudier vid Finska konstföreningens ritskola i Helsingfors och studerade senare för namn som P. S. Kröyer i Köpenhamn och Wassily Kandinsky i München.

Inspiration från utlandet

Axel Haartman reste mycket och bodde i flera etapper utomlands i Florens, Rom och Paris. Paret tillbringade över ett år i Italien i samband med sin bröllopsresa 1898-1900. I perioder arbetade han som illustratör och ritade exempelvis också bokpärmar, textilmönster, kakelugnar, möbler. Som journalist skrev han förutom konstrecensioner också resebrev från sina resor, bland annat från Paris och Spanien.

Axel Haartman var också verksam som lärare vid Åbo ritskola (1907-10) och arbetade även vid Gösta Stenmans konstsalong i Helsingfors. År 1923 utnämndes Axel Haartman till intendent för Åbo Konstmuseum, där han jobbade i trettio år och blev en central gestalt inom konstlivet. Axel Haartman deltog aktivt i Nådendals museiförening och stadens angelägenheter.

Egna och andras verk

I Casa Haartman finns Axel Haartmans egna konstverk men också verk av konstnärer som Victor Westerholm, Ferdinand von Wright, Fanny Churberg, Albert Edelfelt och Casper Wrede, som var Axel Haartmans morbror. Här finns också verk av samtida konstnärer som Wäinö Aaltonen och Ragnar Ungern.

Axel Haartman var mycket intresserad av inredning och designade bland annat tapeterna i hemmet och gjorde takmålningarna som finns i entrén och i biblioteket.

Motiven till sina tavlor hämtade han ofta från hemmet, trädgården och hustrun Hedvig (f. Stolpe) var hans favoritmodell. Sommarstället Rönnudd på Kimito är ett annat återkommande kärt motiv. Paret Haartman betraktade hemmet som hans förnämsta konstverk och ville att det skulle bevaras i ursprungligt skick.